Nätverket PPI grundas

2013-09-01

Perspektiv På Israel är ett nytt nätverk som ska ge en mer nyanserad bild av Israel och Israel-Palestina frågan baserad på fakta, analys, granskning, demokratiska värderingar samt sunt förnuft.Perspektiv På Israel eller PPI grundas med syftet att motverka den snedvridna bilden av Israel som sprids i svenska medier och politiska partier. PPI har som mål att sprida mer kunskap om Israel och ta debatten med de krafter som sprider lögner om Israel och Israel-Palestina konflikten.

PPI ser rasismen mot judar som en av orsakerna bakom Israel-Palestina konflikten och strävar efter att avslöja och uppmärksamma rasistiska aktörer i Israel-Palestina konflikten som ofta får stöd och legitimeras av vissa politiska partier och organisationer i Sverige.

PPI tänker också bekämpa polariserande slagordsbegrepp som ”apartheid” och diskutera Israel-Palestina konflikten på ett sätt som går att förstå och fördjupa sig i.